W rozdziale 5 niniejszego programu nauczania zostały zebrane przewidywane osiągnięcia ucznia po zrealizowaniu
poszczególnych działów programu. Są to zarazem szczegółowe wymagania mówiące o tym, co uczeń powinien wiedzieć
i umieć. Można je podsumować i uogólnić, wskazując kilka kluczowych wymogów.
1. Analizowanie problemów, ich algorytmizacja i programowanie
Uczniowie powinni analizować i rozwiązywać problemy w sposób logiczny, umożliwiający ich zalgorytmizowanie oraz
oprogramowanie z wykorzystaniem środowiska programowania wizualnego, a w starszych klasach również języka
skryptowego.
2. Radzenie sobie z używanym na lekcjach sprzętem i oprogramowaniem przystosowanym do możliwości ucznia
Uczniowie powinni sprawnie komunikować się z komputerem za pomocą ikon, przycisków, menu i okien dialogowych,
posługiwać się paskami narzędzi, odczytywać i prawidłowo interpretować znaczenie komunikatów wysyłanych przez
programy, ale przede wszystkim tworzyć dokumenty, a następnie zapisywać je, drukować lub prezentować.